O excelentă analiză a anunțului de lansare a serviciului se găsește pe NewTeeVee. Costul de 20 USD CPM (cam 15-16 EUR CPM) este justificat prin statisticile făcute în perioada beta (care durează de prin mai) și care arată că “reclamele video sunt de 5 până la 10 ori mai eficiente decât cele traditionale“. Aceasta datorită faptului că 75% din cei care au dat click au mers până la punctul final. Nu se detaliază exact care ar fi fost acest “punct final” și nici nu se speculează cam care vor fi ratele de click/finalizare odată ce efectul de noutate va fi dispărut …

Reclamele vor apare după ce puțin 15 secunde de video și vor rămâne maxim 10 secunde, acoperind 20% din ecran cu o transparență de 80%, după care se vor transforma într-o mică iconiță. Conținutul video susceptibil să găzduiască reclame este ales cu grijă: partenerii mari ai YouTube și o serie de utilizatori “profesioniști” care vor primi o “felie din plăcintă“.

youtube_reclama.jpg

Mișcarea semnalează și bune și rele pentru ceilalți jucători din industrie. Pe de o parte, Google indică faptul că zona reclamelor în video online este suficient de lucrativă, pe de altă parte competiția cu YouTube va fi la fel de feroce pe cât este cea cu AdWords/AdSense. Tot pe domeniul video online dar feriși de tăvălugul YouTube sunt deocamdată cei de pe nișa de video downloadabil (Joost, Miro, Vuze, LiberTV etc.) care însă au de impus modelul alternativ de video cu plată, la care Google tocmai a renunțat.

Paradoxul este însă că toate aceste business-uri (din motive justificate, nu neg asta) mizează în special pe video de rezoluție modestă, puternic compresat, cu artefacte, care arată bine cel mult pe ecranul unui mobil sau într-o ferestruică pe laptop. Este un pic paradoxal într-o epocă în care CRT-urile mor și din ce în ce mai mulți îți cumpără televizoare cu LCD sau plasmă de diagonală mare, iar analiștii din industrie ne spun foarte convinși că viitorul distribuției video se află online. Pentru cei care caută conținut video variat dar în normă HD (High Definition) singura sursă solidă sunt în continuare – și din păcate – torenții. Aparent, pirateria este cu un pas înaintea tuturor modelelor de business de pe Internet…

UPDATE: am uitat să menționez pe piața românească NoPrimeTime oferit de Treeworks care în ciuda aparențelor este o firma cât se poate de neaoșă (vezi blogul unuia dintre cei 3 fondatori) și care se adreseaza clienților cu conținut video propriu pe care îl distribuie exclusiv (site-uri de televiziuni, etc.). Nefiind o firmă de advertising, contractele trebuie să și le asiguri singur ca și client, iar NPT facturează un soi de taxă de funcționare la mia de afișări. Este un model de business pe care ei il numesc “white label ad server“. Partea funny este că au un plugin de WordPress cu care poți pune reclame … pe clipurile YouTube. Tabloul nu ar fi complet fără a preciza că reclamele “statice” (text/imagine) pe secvenăe video nu sunt tocmai noi, mai mulți furnizori activează pe această zonă dintre care mai notabil Adbrite InVideo.