Ce legătură există între fabricanții de mașini, asamblarea de blendere și depozitele vânzătorilor online gen Amazon (sau Emag, pe latura autohtonă)? E simplu, cam toți sunt pe punctul de a se robotiza extensiv, ca dealtfel majoritatea companiilor mari din manufactură sau distribuție.

Producătorul Philips a adus înapoi “acasă în Olanda” producția unei uzine din China folosind sub o zecime din personalul necesar în Asia, grație roboților:

Industria de mașini a ajuns la punctul în care este mai ieftin să construiești folosind roboți (chiar dacă nu ești pe teritoriu japonez unde spațiul și munca oamenilor sunt la prețuri premium):

Iar pachetele pe care le primiți de la Amazon sunt (sau vor fi) culese și puse la un loc de astfel de mașini:

Puținii angajați umani din depozit sunt “păstorii” hergheliei de roboți.

Mașinile fără șofer pot deja merge legal pe drumurile din California și Nevada. Se pregătește și Utah dar mai ales se pregătesc camioanele de transport de mărfuri.

E doar o chestiune de timp și de resurse până când o mare parte din omenire își va fabrica și distribui bunurile majoritar cu roboți. Munca fizică se poate înlocui ușor după cum se vede, iar munca intelectuală semi-repetitivă se eficientizează deja cu software. Întrebarea e ce vor face oamenii rămași fără slujbe în urma automatizării? Nu toți pot să fie angajați în joburi creative, și nici n-o sa fie atâtea poziții disponibile pe piață (n-ai nevoie de sute de designeri pe produs, unul bun e suficient). Câți candidați vor fi pentru un post de chelner? Va fi interesant.

Context? Educația mioritică, bacalaureatul profesional și modul în care se pregătesc românii pentru viitor.

Surse: New York Times, Steve Jurvetson Flickr collection, Wired.