N-am avut niciodată probleme cu somnul, ba dimpotrivă. La 10 secunde după ce puneam capul pe pernă dormeam buștean. Și totuși, anul acesta am constatat ceea ce era deja evident, și anume că organismul meu are niște limite după care o ia razna. După o perioadă mai îndelungată de culcat la ore foarte târzii și scularea “după ceas” la 6-7 dimineața, am avut o săptămână în care n-am dormit mai deloc. Evident că după câteva zile de stat treaz non-stop eram zombificat și chiar dacă mi-am revenit relativ repede – ajutat fiind de doctor și de un binemeritat concediu – am devenit foarte grijuliu apropos de regimul de somn (intrat în pat la o oră rezonabilă, dormit măcar 7 ore, etc.).

Desigur problema majoră la mine este statul la computer. Nu-mi petrec nopțile uitându-mă la seriale sau ingerând vaste cantități de alcool, ci muncesc, răspund la emailuri sau hălăduiesc pe net. În mod oarecum firesc, după ce stai cu nasul vârât în câteva milioane de pixeli strălucitori cheful de somn vine ceva mai greu:

Astfel încât după mici săpături pe Google am dat peste blogul unui domn foarte versat într-ale traiului sănătos, care explică de ce lumina – naturală sau artificială – influențează ritmul de somn. Am aplicat imediat o parte din sfaturile lui:

  • Diminuarea nivelului de luminozitate din jur. Aici a fost simplu – am instalat un bec chior în veioza din camera în care lucrez. Oricum ora actuală prin magazine din cauza unor pretexte ecologice se găsesc numai becuri de două tipuri: chioare sau foarte scumpe. Ceea ce e ok din punctul meu de … vedere.
  • Instalarea unui utilitar gratuit (f.lux) care variază luminozitatea și culorile ecranului seara spre tonuri mai închise și mai calde, blânde cu ochii și se pare și cu secreția de melatonină a organismului. Îl puteți descărca de aici. Trebuie să precizați locația în care sunteți (ca să poată calcula ora la care se înserează) precum și tipul de lumină dorit (eu am mers cu cele 2 valori extreme). Au versiuni pentru Windows XP/Vista/7, Linux, OSX și iOS (doar jailbreakuit din păcate).

N-am încercat metodele mai exotice recomandate de autorul articolului, gen folosirea de lumânări sau să port ochelari cu lentile oranj în timpul nopții (?!?). Dar nici n-am avut nevoie. De când folosesc f.lux, mi-am dat seama că mi se face somn la o oră rezonabilă în timp ce stau la computer, în vreme ce înainte eram “în priză” și la 2-3 noaptea dacă m-apuca lucrând ceva interesant – sau pur și simplu hoinărind pe hackernews ori pe reddit.

Cu alte cuvinte, are efect.

Ca și alt truc ajutător, cu cel puțin o oră înainte de ora planificată pentru odihnă închid toate sursele de informație potențial stresantă, gen email sau messenger, ba chiar și telefon. Este un obicei extrem de relaxant pe care vi-l recomand și vouă :)

Și-acum vă las, mă duc să dorm…