Tot acest an, inginerii de la Google au fost ocupați ca niște furnicuțe lansând o serie de API*-uri destul de puțin băgate în seamă de analiștii din domeniu. Este vorba de API-uri pentru controlul a multe din aplicațiile Google, incluzand Calendar, YouTube, Spreadsheets, Base, Blogger, Notebook, Picasa. La ora actuală, toate aceste aplicații pot fi automatizate fie de pe diferite site-uri “non-Google”, server-side sau ca mashup inclus direct în paginile acestor site-uri, fie din softuri de sine stătătoare. A devenit chiar banal să creezi un eveniment nou în Google Calendar, să trimiși o însemnare pe Blogger sau să scrii un soft care “lipește” fotografiile făcute cu mobilul direct într-un album Picasa.

Pentru Google acest gen de dezvoltări sunt firești ca motivație: API-urile încurajează utilizarea produselor lor, le crește traficul și implicit cota de piață în publicitatea online, care ramâne totuși core business-ul lor până una-alta. și totuși, pe undeva trebuia să fie vorba de o strategie ceva mai evoluată decât simplul “să lansăm API-uri ca să colectăm trafic”. Ei bine, am citit ieri pe TechCrunch un articol care este foarte clarificator. Zic eu.

social_graph_networking.gif

Google pregătește lansarea, pe data de 9 noiembrie, a unui set de API-uri care să permită interacțiunea cu ceea ce ei numesc social graph data (SGD). Pe scurt, este un standard conceput pentru a conecta între ele site-uri de interacțiune socială de genul Bebo, Myspace, Facebook – dar și orice alt gen de site-uri care oferă partajare de date între utilizatori. Adoptarea în masă a unui astfel de standard joacă rolul unei interconectări ieftine între operatorii de telefonie mobilă, când nu și-ar mai păsa pe ce rețea au abonament prietenii tăi, familia, colegii, și ai alege furnizorul doar după criterii reale de calitate și răspuns la nevoile tale de consumator.

Dacă este o companie care să fie capabilă să lanseze o asemenea inițiativă, acesta este fără doar și poate Google. Evident, primul care va fi branșat la SGD este site-ul “de profil” al lui Google: Orkut. Rămâne de vazut câte dintre marile site-uri din domeniu se vor integra pe platforma oferită de Google, sau mai bine zis câți îți vor permite să nu se integreze în următorul an. Odată această etapă parcursă cu bine, se vor putea căuta, recunoaște, integra cu ușurință profile de utilizator indiferent pe câte site-uri diferite ai cont. Google oferă astfel liantul necesar pentru a transforma o colecție eterogenă de site-uri web într-un soi de sistem de operare online destul de pestriț, în care aceste site-uri joacă rolul aplicațiilor și cărora le va fi relativ ușor să comunice între ele și să se piloteze una pe alta, sau cel puțin să piloteze unul dintre multele servicii Google…

Arrington vede în toată povestea un război al Google contra Facebook. Nu sunt de acord. Jocul este mult prea complicat pentru Facebook, care rămâne un site de interacțiune socială cu posibilitate de a face tot soiul de widgeturi ridicole. Diferența este între a face aplicații pe Facebook și a face aplicații cu Google și restul lumii. Este enorm, pa pa Facebook ramâi cu JavaScript-urile tale cu mp3-uri, poze aleatoare de pe Flickr și cimilituri Sudoku. Păcat că s-au refuzat oferte de peste un miliard de dolari, să vedem evaluările într-un an, doi …

bullet_in_the_dollar.gif

Evident, lumea nu se va schimba peste noapte odată cu data de 9 noiembrie. Va fi nevoie poate de ani de zile până când la crearea unui cont pe un site nou veti fi întâmpinat cu mesajul “Am identificat printre utilizatori 17 dintre prietenii dumneavoastră” sau la partajarea unui document cu un partener de afaceri veși fi întrebat “Destinatarul are conturi existente pe Google Docs și pe Zoho, unde preferați să trimiteși documentul ?“. În mod clar va fi nevoie, în paralel cu inițiativa Google, de acceptarea pe scară largă a unui sistem de management al identitășii electronice, poziție modest ocupată acum de către OpenID.

Important este că a avut cineva îndrăzneala de a face primul pas.

Apropos de viteza de reacție: conceptul de SGD îi aparține lui Brad Fitzpatrick, fost arhitect la SixApart, din august angajat al Google.

*API = Application Programming Interface, o metodă de a interacționa cu un produs software automat, programatic, fără a necesita intervenția umană a utilizatorului.