Dintr-un motiv care imi scapa, presa online din Romania are impresia ca SEO este o chestie sugubeata promovata de niste baieti glumeti. Sigur, nu vorbim de tehnici de blackhat sau spam, ci de lucruri absolut elementare pe care orice programator ASP din Cuca Macaii ar trebui sa le stie in momentul in care scrie cod pentru un site care va fi accesibil public. Cu atat mai mult seful lui de proiect sau consultantul care regizeaza intreaga schema. Dar – cum spuneam mai sus – lucrul acesta nu prea se intampla in Romania. Vezi site-uri foarte cunoscute, cu continut care ar trebui sa fie vizibil pe motoarele de cautare web si sa atraga un puhoi de trafic organic. Ei bine, aceste site-uri isi trag pur si simplu presul de sub picioare ignorand reguli pe care orice novice in programare ar trebui sa le stie inca din anii 2001-2002.

Exemplu concret. Sa luam trei site-uri de presa online specializate pe stiri cu specific economic pe care eu le frecventez, unul dintre ele fiind chiar oglinda unei publicatii reale: bloombiz.ro, capital.ro si wall-street.ro. Ne vom referi doar la una dintre regulile de baza a SEO. Anume, daca vrei ca un articol sa fie cat mai vizibil in rezultatele unei cautari, cuvantul cheie trebuie sa apara chiar in URL. Ideal, intreg titlul articolului trebuie sa apara in URL. Site-ul wall-street.ro face treaba asta demult, inca de pe la inceputul lui 2006 daca-mi aduc eu bine aminte. Hai sa vedem cum arata un URL de-al lor: pentru articolul “Companiile isi vor emite singure facturi”, URL-ul este :

http://www.wall-street.ro/articol/Companii/24095/Companiile-isi-vor-emite-singure-facturi.html

Perfect. Hai sa vedem pe capital.ro (site recent refacut !), link-ul pentru articolul “Cele mai bune plasamente în anul 2007″:

http://www.capital.ro/index.php?section=articole&screen=index&id=100595

Nu numai ca avem o problema la optimizarea pentru cuvintele cheie care alcatuiesc titlul articolului, dar sansele ca acest continut sa ajunga pe un index de cautare precum Google sunt minime. In general URL-urile de acest tip sunt tratate ca o unica pagina index.php. Un caz si mai interesant este bloombiz.ro, site recent reconstruit si acesta, unde pana mai acum vreo 2 luni aveam link-uri de tipul:

http://www.bloombiz.ro/articol_60164.html

care maresc sansele continutului de a fi indexat (drept dovada atat Bloombiz cat si Wall-Street au 90.000 de pagini pe Google in vreme ce Capital are doar un pic mai mult de 2300). Dar, un asemenea link steril nu creste gradul de optimizare la cuvinte cheie, deci posibilitatea ca un articol sa apara bine plasat la cautarile internautilor este destul de redusa. “Noul Bloombiz” face un pas gigantic in fata si ne intampina cu URL-uri de genul:

http://www.bloombiz.ro/article–Cele_mai_scumpe_masini_din_lume_in_2006–77918.html

(de fapt, vechiul URL care este cel indexat de Google va fi redirectat spre noul URL). Super, veti spune, amicii de la Bloombiz s-au gandit la toate atunci cand au lansat noua versiune. Ei bine, surpriza ! S-or fi gandit ei la ceva, dar nu si la faptul ca fisierul robots.txt are urmatorul continut:

User-agent: *Disallow: /

In “traducere” pentru cei care nu stiu despre ce este vorba, acest fisier interzice robotilor – programe care extrag continut de pe Internet in mod automat – o parte din continut. In cazul de fata, fisierul cu pricina interzice tuturor robotilor sa ia orice fel de continut de pe site. Este o strategie cel putin inedita. Pe de o parte, se optimizeaza site-ul ca sa fie cat mai relevant la cautari, pe de alta parte li se interzice robotilor de pe Google sau Yahoo sa arunce o privire cat de mica pe site. Raman desigur doar spamerii si hotii de continut, pe care ii doare fix in basca de ce scrie in robots.txt – sa nu fim naivi.

Rezultatul din punct de vedere al traficului al acestor 3 strategii diferite de SEO se vede in Alexa. Am sa las graficul sa vorbeasca de la sine:

comparatie_trafic.png

Frustrant este ca, dintre cei 3, singurul care este un adevarat producator de continut si nu se bazeaza in mod decisiv pe copiere din alte surse este site-ul Capital. Care sta cel mai prost. Nu vreau sa dau idei vreunui tembel, dar daca se apuca un baiat interesant sa copieze intreg continutul de pe Capital si sa-l optimizeze corect – intr-un splog*, de exemplu – o sa aiba o caciula de trafic in doar cateva saptamani. Pe undeva, este normal – daca nu stii sa-ti exploatezi continutul, altcineva o va face in locul tau.

* splog = spam blog