Domnul Troy Hunt a făcut recent o mare descoperire. Și-anume că o sumedenie de aplicații pentru iOS sunt scrise “cu picioarele”: apeluri de rețea inutile, imagini disproporționat de mari și alte caracteristici specifice softurilor dezvoltate pe elance cu $5 ora de lucru. În mod surprinzător, articolul lui a devenit foarte popular peste noapte și este citat extensiv pe diferite bloguri – “dar, vai” se lamentează lumea bună “în acest magazin de aplicații atent filtrate de către mirobolanții angajați Apple, cum e posibil așa ceva“. Uite că este posibil și chiar firesc conform legii lui Sturgeon ”90% of everything is crap“. Iar softul nu face excepție de la regulă fie că este pe iOS, Android, Windows sau Linux.

Mergând mai departe, ajungem la a doua descoperire a domnului Troy, care – din nou – șochează profund diferite persoane. Aplicațiile au “tupeul” de a raporta via Internet fiecare apăsare de buton, fiecare tranziție și bucată de conținut afișat, frumos decorate cu identificatorul unic al telefonului (e de fapt un one-way hash) și cu adresa locației unde se află telefonul sau tableta în acel moment. Ba mai mult, o mare parte dintre aplicații trimit aceste informații spre aceeași adresă de Internet, și anume www.flurry.com – oare ce conspirație ocultă are loc acolo? Din nou răspunsul este foarte simplu: Flurry este un serviciu de analiză și reclame pentru mobile, și asta nu de azi de ieri compania fiind fondată în 2005. Popularitatea lui se justifică prin faptul că este un serviciu ok cu utilizare gratuită – nu pentru c-ar fi fațada unui grup masonic care vrea să ne urmărească fiecare mișcare. Îl folosesc și eu în aplicația mea de știri pentru Android dar am dezactivat geolocalizarea pentru că nu mi s-a părut informație atât de relevantă și pe anumite mobile implementarea avea buguri.

Toți cei care sunt uimiți de monitorizarea activității în aplicațiile mobile ar trebui să fie mirați și de faptul că în ziua de azi practic nu mai există site web fără un tag de Google Analytics sau de Omniture (aceștia ar fi cei mai mari din industrie, dar exista nenumărați alți furnizori de servicii de web analytics). Este firesc, mai ales pentru site-urile gratuite, ca deținătorii acestora să vrea să știe numărul și comportamentul utilizatorilor și să încerce să optimizeze continuu veniturile (vânzări, reclame, etc.). Mulți o să sară ca arși, dar eu cred că și pentru clientul final este un lucru bun să vadă reclame aliniate cu interesele lui și nu oferte absolut aleatoare.

Sigur că există inițiative precum legea cookie-urilor din EU recent adoptată și de România (citiți articolul dacă nu știți ce înseamnă un cookie și cum influențează reclamele pe care le vedeți pe site-uri). Dacă într-adevăr vor fi pedepsite site-urile europene care nu fac opt-in la fiecare cookie, aceasta nu va face decât să forțeze migrarea unei mari părți din companii spre centre de date care nu sunt localizate în Europa. Presimt o dezvoltare accelerată a industriei de furnizare de Internet din Turcia și Ucraina…

Aplicațiile mobile se supun acelorași reguli de business ca și site-urile web, este firesc să avem aceleași așteptări de la ele și să nu ne șocăm la astfel de constatări. Furnizorii vor face eforturi în continuare pentru a ne cunoaște cât mai bine și a ne vinde cât mai eficient produse, servicii, reclame.

În ultimă instanță, dacă locuiești în mediul urban și ești înconjurat de tehnologie există o singură soluție ca să ai intimitate absolută. Mergi în dormitor, trage storurile și culcă-te. Dar înainte de asta nu uita să-ți închizi telefonul.