Dupa postul meu cu blogobula, mai multi oameni de bine m-au intrebat de ce “tin” eu acest blog daca nu il pot monetiza. Intr-adevar, reclame platite nu afisez, promovez una-doua “chestii” dar numai pro bono. Cu Hotnews nu am nici un deal de natura financiara pentru materialele scrise. Si-atunci, care este motivatia ?

Simplu. Un an de blog mi-a adus cateva mii de EUR in mici contracte (sa le zicem “de weekend”) facute prin intermediul unor oameni care mi-au citit blogul. Eu, fiind un IT-ist deci un individ exagerat de analitic, cam introvertit si obsedat de tehnologie, nu cred in notiuni de marketing precum branding personal. Chiar si cuvantul “marketing” mi se pare ca are o conotatie obscena, ca un soi de mica perversitate. Si totusi, am constat ca este suficient sa scriu un articol de bun simt cu privire la un anumit subiect pentru ca sa fiu considerat automat un mic expert in subiectul cu pricina. Ceea ce nu este intru totul adevarat. SEO si information architecture “am furat” de la consultantii cu care am colaborat in ultimii ani pentru diversi clienti (… si din experimente, materiale de pe net … si din podcasturi si nu in ultimul rand de la colegii de munca de la xxxx*, thanx guys keep up the good work). Securitatea este un subiect care mi se pare suficient de interesant incat sa scriu despre el dar cu care nu imi castig painea pentru ca nu ma consider competent. Cu atat mai mare a fost uimirea mea cand am fost contactat, in mod total nesolicitat, pentru consultanta SEO cu mai multe ocazii sau chiar un audit de securitate venit printr-un amic roman aflat acum in diaspora.

Nu am decat o singura explicatie la acest fenomen. Sunt prea putine bloguri de IT-isti scrise in limba romana care sa incerce sa abordeze subiecte tehnice pe intelesul unui public eterogen (cum este cel care citeste site-ul Hotnews). Aceste bloguri sunt fie scrise in engleza, fie mult prea tehnice (>60% cod, XML sau alte delicatese), fie un soi de jurnal frivol presarat cu filmulete, poze si bancuri. Sunt convins ca daca as fi mers pe una din aceste retete, scrisul pe blog ar fi ramas un hobby inutil. Dovada sta blogul meu destul de tehnic in limba engleza, mutat acum pe netuality.ro, care in interval de … faceti voi calculul, primul post in iunie 2003 … nu mi-a adus nimic. Nada. Niente. Poate un pic de peer recognition. Si – in total – vreo 30-40 de dolari pe Adsense, atunci cand il tineam pe jroller.

Mai detaliat, eu banuiesc ca se intampla urmatorul lucru. Ma pun in rolul unui potential client (firma mica-mijlocie, om non-IT) si caut pe Internet subiectul pe care doresc asistenta. Nu pe invechitele pagini aurii sau directoarele de firme unde categoriile sunt extrem de vaste si cei prezenti acolo stiu sa “faca orice”. Ci, pe Internet vreau sa gasesc specialisti … in Internet. Firesc ! Problema: subiectele cu pricina sunt tratate pe intelesul meu doar de catre jurnalisti. De multe ori prost (si nu fac aluzie la cei de la Hotnews, care se descurca binisor). Chiar daca eu – care am nevoie de acest serviciu – gasesc un articol bine scris pe tema care ma intereseaza, nu o sa ma apuc sa chem ziaristul pentru consultanta ! Ajung atunci la blogurile scrise de oameni tehnici, cu posturi relevante pe care le inteleg si care-mi dau incredere. Am posibilitatea de a-l contacta pe autor sau a arunca “in eter” o cerere de oferta in urma careia imi vin cativa domni la costum, cu o mapa la subbrat plina de documente, de la o firma cu nume englezesc dar total necunoscut. Nici pe ei nu-i cunosc, dar imi ocupa cam doua ore cu o polologhie stresanta. Pe de alta parte, blogherul vine relaxat in camasa cu maneca scurta si-mi povesteste cam ce poate sa faca pentru mine – pe scurt, pentru ca intr-o ora trebuie sa ajunga la un alt client. Problema mea este relativ punctuala si daca este rezolvata bine rezultatele se vad repede: o refacere de site, un SEO, o optimizare de baza de date care se misca prost in spatele unui magazin online. Sunt pe long tail, am buget mic si riscul asijderea, nu am nevoie ca pe fruntea consultantului sa scrie Oracle sau IBM. Pe un freelancer il pot presa cu banii, in vreme ce o firma o sa ma infunde cu clauze avocatesti. Alegerea este banala. Cred.

O sa-mi spuneti ca eu sunt privilegiat, fiind gazduit pe Hotnews. Poate e bine totusi sa fac un full disclosure si sa mentionez ca am prestat oarece consultanta si pentru Hotnews. Care m-au gasit prin – ghici ?!? – intermediul articolelor de pe blog (fostul netoo.ro daca-si mai aminteste cineva tarasenia). Sigur – nu am incasat eu cei 100.000 cheltuiti cu noul site [din pacate], contributia mea a fost minuscula si anume toate micile neajunsuri care deranjeaza pe unii sau altii sunt rezultatul colaborarii cu mine. Asta, ca sa stiti pe cine sa dati vina ! :)

N-am terminat. Mai este o categorie de oameni care cauta pe Internet profesionisti IT. Vorbesc de oameni care doresc sa angajeze, fie ca este vorba de departamente HR ale unor firme romanesti, sau de firme ori indivizi de afara pusi pe contracte [mai mult sau mai putin] ieftine de munca la distanta sau nu cu informaticieni romani, pe firma sau nu. Au fost cateva oferte, unele tentante dar majoritatea proaste. Am avut intr-o seara o discutie telefonica halucinanta cu un american care la recomandarea unui amic roman dorea sa “angajeze full-time” un “specialist IT+Telecom” pe mirobolanta suma de 400$ trimisi prin Western Union. Un domn vorbitor de limba franceza – nici acum nu stiu prin cine a dat de mine – a dorit sa-mi faca o oferta pentru un proiect in … Guadelupa. Contract temporar un an cu relocare, salariu micut. Un recrutor englez vroia sa ma trimita in Maroc (asta nu sunt sigur daca s-a datorat blogului). Am fost contactat de 3 fosti colegi de munca pentru a munci la firmele lor sau la care sunt angajati si toti mi-au spus ca si-au reamintit de mine datorita blogului. Sincer, n-am avut atatea solicitari spontane in tot restul de 6 ani de cand fac consultanta. Ca un efect secundar, am descoperit cu placere la Wurbe oameni care-mi cunosteau blogul si cu care am putut discuta relaxat din prima secunda tot soiul de subiecte comune.

Ei bine, am terminat prin a accepta una dintre oferte initiata mai mult sau mai putin de acest blog – desigur dupa ce am trecut printr-un proces foarte serios de recrutare. Nu vreau sa ma lungesc, asa ca vom discuta despre acest subiect alta data.

Draga cititorule, daca lucrezi in IT, esti bun profesionist si in special daca faci freelance sau consultanta, am un sfat sa-ti dau. Fa-ti un blog, acum. In limba romana, e foarte bine. Terenul este arid, profita. Scrie materiale din domeniul tau de competenta accesibile pentru publicul non-IT, sau despre lucruri care te intereseaza si pe marginea carora crezi ca ai de spus ceva inedit. Frecventa articolelor nu este determinanta, calitatea lor da.

* Inca nu imi este clar daca pot sau nu sa fac public numele clientului care mi-a adus mai mult de 80% din veniturile mele din ultimii 3 ani si jumatate.

PS: Scriu acest post din Sillicon Valley sau mai bine zis San Jose, CA. Asta, ca sa va tin interesul treaz. Am surprize. Promit sa pun si poze.

PPS: Tot data viitoare veti afla ce am de gand sa fac cu acest blog … as avea teoretic 3 locuri in care pot sa scriu – aici, pe Netuality.ro si pe blogul angajatorului. Imi va lipsi insa timpul, asa ca trebuie sa iau o decizie.