Noul site al Romaniei Libere este lansat la o distanta temporala relativ mica de varianta precedenta, cea “AJAX-ificata”. Elaborata cu ajutorul firmei Zitec, noua formula (aparuta odata cu facelift-ul variantei de hartie) renunta la incarcarea dinamica de elemente in pagina si deci la AJAX. Orlando sustine ca este o mutare buna din punct de vedere business, pentru ca un site este in genere evaluat prin numarul de vizitatori si de pagini vizualizate, care sunt mai mici la o publicatie care isi afiseaza articolele cu AJAX. Contra-argumentele ii apartin lui Vivi, care – la lansarea versiunii care invinge orice grasime – a sustinut pe buna dreptate ca nimic nu te impiedica sa pui reclame si tag-uri de statistica in codul extras cu AJAX. In viziunea lui Vivi, marele castigator era utilizatorul care se bucura de o ergonomie mai buna. In background, si Google iesea un pic mai parfumat, ca mare pontificator al buzzword-ului AJAX.

Parerea mea este ca Orlando are dreptate. Nu este vorba numai de criteriul de business. In momentul in care in codul adus dinamic cu AJAX incepi sa arunci publicitate, taguri de statistica si diferite alte povesti toata treaba incepe sa miroasa neplacut. Ce rost are sa aduci cu AJAX 70-80% din continutul informational al unei pagini destinate vizualizarii publice ? Ai putea la fel de bine sa incarci pagina “clasic” si sa eviti balciul. AJAX isi are rostul cand vrei sa dinamizezi bucati mici de pagina, cu continut foarte fluid: mesaje in timp real, update-uri de preturi la o licitatie, situatia unui stoc foarte dinamic sau informatie specifica unui utilizator ori unui profil. Atunci cand un apel iti modifica prea multe elemente in pagina, este momentul sa-ti pui un semn de intrebare. Se vede treaba ca la RL si-au pus semnul de intrebare si bine au facut.

Un singur comentariu am de facut, legat de optimizarea pentru motoarele de cautare. Exista rewrite, exista si inainte, URL-ul este bine construit, bravo – e minunat. Dar, atunci cand toate articolele au titlul de pagina HTML “Romania Libera: editia online” si cand meta-tagul “description” al fiecarei pagini este identic si anume “Editia online a ziarului Romania Libera” nu trebuie sa mire pe nimeni faptul ca pe Google toate paginile sunt cam la fel descrise, si anume irelevant, plus un bonus de incoerenta de la versiunea precedenta:

rl_google.jpg

Observati ca saracul robot Google incearca sa extraga ceva informatie relevanta din primele cuvinte intalnite din pagina si ne serveste sistematic texte precum “Editii regionale – Bucuresti – Moldova … – RSS”. Nu cred ca trebuia sa exemplific eu, e de bun simt sa scrii un titlu si o descriere in HTML daca vrei ca lumea sa dea click atunci cand un rezultat de pe site-ul tau apare pe Google. In plus, e banal de implementat.

Alte problemute au mai mentionat si cei care au comentat pe thread-ul lui Orlando, nu insist. Eu mai am de intepat doar o mica buba legata de design. Este vorba de reclama din divul “reclama_continut_detalii_articol”, acel patrat maricel care vrei nu vrei trebuie sa se afiseze la 600 de pixeli mai jos de titlul articolului. Atunci cand articolul este mai scurt – si se intampla nu foarte rar – reclama cu pricina este singurica si aiurea pe un mare dreptunghi alb, imediat plasat dupa text. Poate face cineva ceva in acest sens. Sau, nu.

Ca si concluzie, orice am spune site-ul RL a progresat enorm fata de cel de acum aproape un an. Uitati-va numai la diferenta dintre pagina radacina, este clar ca sunt oameni care au priceput miza online-ului si au dorit sa investeasca munca si timp in imaginea ziarului pe Internet. Ce diferenta enorma in bine:

rl2006_2007.jpg

In incheiere, cateva remarci cu dedicatie pentru “baietii de la tehnic”. Mandriva Linux kinda sucks, dar gusturile nu se discuta. Cred. Ceea ce ma deranjeaza pe mine cel mai tare este ca in anul de gratie 2007 mai sunt site-uri Apache care nu au activat mod_gzip-ul si risipesc “cu gratie” banda de Internet atat a ziarului cat si a cititorilor. Banuiesc ca este doar o omisiune care se va rezolva cat de curand.

Am zis.