Tocmai am apucat sa-mi citesc mailurile non work-related si am trecut si prin newsletter-ul capital.ro. Intr-un ton usor triumfalist, mi se anunta schimbarea aspectului site-ului. Am dat click ca tot cititorul constiincios, iar cand am vazut noul design am incremenit. Nu vorbesc neaparat de aspectul de 1998 sezonul de webdesign toamna-iarna in Kirghizistan, pentru ca gusturile sunt gusturi. Ma refer in special la (ne)utilizarea judicioasa a “real estate”-ului pe pagina web:

capital.gif

Hai sa le luam pe rand.

  1. Exista un enorm spatiu alb chiar in header. O posibila explicatie ar fi ca zona este pastrata pentru integrarea de viitoare reclame. Este plauzibil, dar mai placut vizual si mai profesionist era sa apara un teaser cu “reclama dumneavoastra aici”. Chiar daca spatiul cu pricina e deja “arvunit”.
  2. In zona aceasta remarc o discontinuitate neplacuta (poate voita ???) intre bara meniului si un ciot rotunjit din acesta, care a ramas in patratul alb al logo-ului. Chiar aveam nevoie ca pe langa ceasul din status bar-ul computerului si eventual al browserului, sa mai fie si un ceas Javascript ? Este o functionalitate nedorita si care nu face decat sa mai ruleze un script care consuma inutil resursele computerului meu si banda de trafic Internet a capital.ro
  3. In opinia mea asistam la o risipa cumplita de spatiu, intr-o zona atat de pretioasa a ecranului precum treimea superioara. Poate ar fi mai bine sa se ridice titlul in zona de deasupra, iar taburile mutate in dreapta titlului. In felul acesta s-ar obliga cititorul sa scroleze mai putin pentru a citi intreg articolul.
  4. Aici deja tensiunea mai scade, dar ar merge adaugata niste informatie utila. Numarul de vizionari de exemplu, care nu prea are ce cauta in “tab”-ul de deasupra. Link-uri la articole similare, poate ? Niste mini-bannere sau text link-uri contextuale, de ce nu ?
  5. In aceasta arie suntem deja sub nivelul de scroll 1 ecran, deci drama nu este atat de mare. Inteleg ca acolo este loc pentru comentarea articolelor. Ar fi fost macar de bun simt ca, atunci cand nu sunt comentarii, zona alba sa fie mai scurta astfel incat tag-ul de statistica de la trafic.ro sa se inscrie in aceeasi linie cu footerul.

Suntem in 2006 si revista Capital, care este totusi un nume, are un design web table-based. Nu am nici un fel de comentarii, la urma urmei este banda lor, sunt serverele lor si tot ei vor plati zdravan atunci cand vor dori sa faca modificari majore de layout. Dar un lucru nu ma pot abtine sa comentez oricat as vrea, pentru ca mi se pare absolut criminal. Uitati-va cum arata un link de articol de pe revista Capital:

http://www.capital.ro/index.phpăsection=articole&screen=index&id=100145

Este extrem de trist ca un site al unei reviste care ofera atata continut interesant sa nu poata fi indexat de motoarele de cautare. In ziua de astazi cand este banal sa faci un rewrite si cateva reguli de bun simt de URL, a face asa ceva este a sugruma cu buna stiinta traficul organic si implicit sursa de venit a site-ului. Acest site va trai numai din newsletter si din reclama platita. Si este pacat, la cata informatie se gaseste stocata acolo. Nu vreau sa spun ca inainte site-ul avea un sistem de URL-uri mai bun. Dar, daca e sa faci o schimbare, de ce sa o faci doar cosmetica si nu sa faci ceva cu adevarat util ?

Cu un sistem de URL-uri care sa simuleze o pagina diferita pentru fiecare articol diferit si oferind crawlerelor posibilitatea de a indexa toata arhiva revistei (eventual cu no-cache ca sa se poata chiar monetiza la un moment dat), s-ar putea obtine un surplus de trafic impresionant din cautarile pe diverse motoare de cautare. Sigur, o sa dureze de ordinul lunilor de zile pana cand s-ar vedea efectele.

Ca urmare a schimbarii cele 2560 de link-uri indexate in acest moment de Google si-au pierdut integral relevanta. Numai PDF-urile au supravietuit, iar toate cererile care trec prin front dispatcher-ul index.php redau pagina de intrare in site, cu un minunat header HTTP 200 OK. Duplicate content care deghizeaza o pagina inexistenta, exact asa cum le place domnilor de la motoarele de cautare.

Nu-mi pun problema ca autorii noului “design” nu ar avea notiuni de SEO. La urma urmei, linkul pe care l-au plasat in partea dreapta jos a tuturor paginilor duce spre un site de imobiliare in care probabil ei doresc sa pompeze trafic si oaresce ranking (de-or avea de unde). Este uman, si eu as fi facut la fel – dar cu site-uri personale, nu cu un site Ringier.

Si ca sa nu zic numai de rele, sunt si cateva lucruri care imi plac. Am remarcat in header-ul paginilor:

X-Powered-By: PHP/5.1.2-pl0-gentoo

Living on the edge, right ? Asta numesc eu un administrator de sistem cu cojones. Ultima versiune de tot, pe gentoo frate, I’ve got blood on my gun and I’m here to kick some ass. Asta e un om cu care as bea cu mare placere o bere si as asculta war stories despre Gentoo cu care nu m-am mai distrat de prin 2002/2003. Recunosc, sunt mult prea lenes pentru Gentoo. Anyway, sfatul meu pentru el este urmatorul: in php.ini asigura-te de expose_php=Off. E mai safe contra zero day kiddies care scaneaza serverele de PHP pentru versiuni vulnerabile.

Acestea fiind zise, rog onorata instanta sa noteze ca nu am nimic nici cu revista Capital, nici cu autorii site-ului si nici nu am pretentia ca blogul meu este minunea de pe lume. Am incercat doar sa ofer cateva sfaturi (poate, de doi bani) pentru ca mie nu mi se pare ca lansarea asta de nou look&feel ar fi iesit bine.

Indeajuns. Maine, o noua zi, o noua aventura.