Săptămâna trecută am dat curs cea mai mare plăcere dublei invitații de a asista la Netcamp 2011: una de la Manafu și una via Androider.ro.  Nu știu exact pe baza cărei invitații am fost eu primit :) așa încât le mulțumesc atât lui Cristi cât și lui Marius.

Formatul a fost cel standard, cu prima jumătate a zilei dedicată prezentărilor despre antreprenoriat într-o sesiune unică. Sala a fost încă și mai plină decât anul trecut, dar este drept că părea ceva mai mică decât cea de la Mariott din 2010.

Bănuiesc că intenția a fost ca fiecare prezentator să vină cu abordarea personală și lucrurile să se lege frumos ca într-un puzzle, dar rezultatul n-a fost chiar cel așteptat. Pe de o parte Marius Ghenea a încurajat oamenii din sală să își pună ideile în practică în România și să participe la Venture Connect, pentru ca apoi  Antonio Eram să explice că dacă vrei să joci în liga mare e musai să dai drumul la un business global și asta se poate face doar din California. Antonio a insistat că punctul de plecare este originalitatea, urmat de Sergiu Biriș de la Trilulilu care a afirmat că nu-i musai să vii cu o idee nouă (normal în cazul lui) ci contează cum execuți. Totuși succesul nu are o rețetă și dac-ar avea s-ar realiza cu un scurt training, n-ar mai fi nevoie de conferințe de acest gen.

Alte câteva note fugare din prima jumătate de zi:

  • Mănac ca de obicei magistral, cu o prezentare ca la carte cu slide-uri bazate pe imagini. Am reținut citatul aproximativ “2000 de EUR/zi, atat ma costa privilegiul de a-mi vedea angajatii in fiecare dimineata. Ma doare inima cand ii vad iesind din sediu la 5, dar nu am ce sa le zic. Ei sunt angajati cu salariu, eu sunt antreprenor responsabil de un business. Asa ca mai muncesc eu singurel vreo 6-7 ore.” Și “Antreprenorii eșuați sunt cei mai bun angajați, ăștia știu și cât costă săpunul de la budă.” Amin!
  • Calin Fusu, pe care l-am văzut pentru prima oară susținând o prezentare, a fost destul de molcom și s-a uitat mai mult la pantofi decât la audiență. Ai fi zis că e un tip extrem de timid și nu managerul fioros pe care l-a descris Manafu … în plus nici în “Arena Renilor” nu părea foarte … sfios. De la Fusu am reținut citatul “Daca esuezi repede, bucura-te. Puteai sa esuezi dupa 10 ani.” Încurajator, bun de imprimat pe un tricou.
  • Sergiu Biriș cred c-a vrut să fie un pic prea inspirațional așa că la începutul prezentării mai că ne-a trimis pe toți la antreprenoriat și idei, în loc să frecăm mangalul la conferințe. N-a dat nimeni curs îndemnului, lumea a stat să-i urmărească prestația care a fost foarte ok. Anunțul printre rânduri de la final a fost că Triluliu lansează o “chestie” pentru audio și video premium (înțeleg de aici “pe bani”) la care lucrează de vreo 2 ani. Așteptăm cu interes.
  • Vodafone pregătește un app store pentru Android. Sper că nu-l vor popula doar cu cele 82 de aplicații care concurează la “Orice se poate”…
A doua parte a zilei s-a fragmentat în 3 sesiuni paralele, eu asistând integral la MobileDev. Cele mai interesante prezentări au fost primele două: [Ionuț Bălan](http://www.chip.ro/blog/ionut-balan) de la Chip cu un decalog pentru dezvoltatorii Android, în general concluzii de bun simț justificate cu date, și [Alex Brie](http://alexbrie.net/) cu o listă de greșeli “de design” în aplicațiile mobile. Prezentarea lui Alex a fost un pic cam scurtă dar nu știu dacă tema se preta la altceva. Ceilalți vorbitori nu m-au convins deocamdată în ceea ce privește viitorul Windows Phone, respectiv MeeGo (nu era o glumă, așa cum am crezut inițial).
La final de zi, am apreciat curajul celor care au prezentat studiile de caz. Audiența n-a fost chiar blândă, în special în cazul lui Adrian Preda care a vorbit despre aplicația iPhone de alertare în cazul cutremurelor. Daca stai în București, trebuie să plătești 100 EUR/an pentru privilegiul de a fi anunțat cu 30 de secunde înainte ca unda de șoc din Vrancea să ajungă în oraș (ai timp să dai un tweet sau un like la cutremur pe Facebook, zicea un coleg). Prețul a fost judecat excesiv de cei din sală și prezentatorul a fost supus unui tir încrucișat de întrebări, dar nu am aflat mai nimic despre partea de business ceea ce nu a avut darul să destindă atmosfera. Zsolt Langviser de la Arobs a expus un subiect foarte tehnic (*push notifications* și *in-app purchase* aplicate la un soft de supraveghere a copiilor) și a surprins audiența prezentând în limba engleză, din nou ilustrând cu zero elemente de business. Am aflat câteva lucruri noi dar am fost și surprins de lipsa totală a informațiilor financiare din aceste studii de caz. Partea tehnică este foarte bine reprezentată, dar când vine vorba de costuri și venituri oamenii devin brusc evazivi și asta nu cred că încurajează foarte mult antreprenorii în devenire, care cred că au fost ținta principala a conferinței.
Bilanțul este bun. Am plecat de la Netcamp mai bogat  în informații utile, mai sărac cu vreo duzină de cărți de vizită – și am apucat să mă și laud un pic cu câteva dintre aplicațiile din [Creative Cloud](http://www.adobe.com/products/creativecloud.html) construite de colegii mei din Adobe. Verdict: **recomandat și în 2012**.

Ah și da, mi-am pus pile la Alex Brie ca să mă primească și pe mine în IndyDevRo, chiar dacă nu “corespund” definiției…