Am ajuns ceva mai târziu la a doua zi de Eliberatica, spre finalul prezentarii lui Martin Michlmayr de la HP despre open-source governance. Dar, hei, am prins pauza de cafea (de cafele in cazul meu) si m-am intalnit cu figuri cunoscute de la Wurbe: Andrei Maxim (care da tarcoale salii cu Nikon-ul lui), Alex si Voidberg care mi-a spus ca am ratat o prezentare interesanta in tura de dimineata. Este destul de multa lume care codeaza, chiar vad o domnisoara care scrie cod C (!) la doua scaune distanta. Sper ca este cod pentru un produs open-source … altfel ar fi o blasfemie, nu-i asa ?

Primul dupa pauza Bill Dobie/Navarik despre cum sa construiesti (şi să vinzi) un produs enterprise pentru marile companii folosind software open-source :

  • startup nascut in plin dotcom crash
  • automatizarea schimburilor de informatii pentru marii transportatori, in special in domeniul petrolier (Shell/BP), in migrarea de la telex la email
  • model SaaS, la vremea respectiva ASP, solutie LAMP
  • finantare ridicol de mica pentru acel moment (100.000$), factor de motivare pentru a fi eficienti si a creste in mod organic
  • teama ca motivatie, initial firmele au rejectat solutia bazata pe open-source
  • inovatia in open-source, argument puternic in favoarea OSS care se afla mai mereu in avantgarda tehnologiei
  • firme mari cu solutii 100% Microsoft care au acceptat sa se integreze cu solutia Navarik
  • a) offer a trial b) demo something real, not a Powerpoint c) code your demo in the previous night, if you must [frumos]
  • pentru problemele legale/logistice externalizeaza tot ce poti externaliza (escrow services, redundanta, etc.) nu poti face totul singur
  • daca ai de-a face cu corporatiile fii pregatit sa fii auditat, sa demonstrezi ca faci QA, cum asiguri SLA-ul, etc.
  • un proiect cu o corporaţie poate costa chiar şi jumătate de milion $ în timp, legal fees, deplasări, etc.
  • “în ultimă instanţă preţul unui consultant pe un produs open-source este similar cu cel al unuia de la Accenture”
  • “nu angajezi un om tehnic să-ţi conducă firma, ci un manager foarte bun, indiferent de ceea ce vinzi”

Alexandru Balan/Bitdefender cu titlul foarte generos What’s next:

  • tipurile de malware trecute în revistă, pretty boring
  • ce facem cu Linux, este sau nu o platformă viabilă pentru soluţiile de securitate ?
  • majoritatea efortului este direcţionat spre Windows
  • şi “pe bună dreptate” pentru că “nimeni nu cere soluţii pe Linux” [discutabil]
  • ameninţări pe zona de social networks
  • multe poveşti cu atacuri exotice, nu prea văd legătura cu open-source
  • un soi de apel la idei, “spuneţi-ne ce să facem şi noi vom dezvolta” – mda, să vedem succesul

Aleksander Farstad/eZ Publish (ECM – Enterprise Content Management):

  • un business de 250 de milioane de EUR bazat pe open-source
  • puterea stă în ecosistem, clienţii sunt printre cei care “pun umărul” la procesul de inovaţie
  • “get a free product, buy support”

Matthew “Chewy” Trewhella/Google, cum să foloseşti API-urile Google pentru a-ţi ameliora propriul website:

  • trecere în revistă a gadgeturilor pe care le poţi folosi ca să adaugi conţinut la propriul site, câteva statistici mai mult sau mai puţin interesante, > 45.000 de gadgeturi, > 100.000 de site-uri care folosesc, miliarde de hituri pe zi
  • long tail: 50% din trafic pe cele din afara top 125, să nu vă fie frică de diversificare
  • exemple de gadgets (cu do’s and dont’s): travel, Amazon, Pizza Hut, Ebay
  • acces la Google Translate prin API, poţi traduce un site automat, nu este perfect dar foarte folositor
  • pimping up Google APIs, KML, Google Maps, Google Earth, mashups (câteva exemple destul de cunoscute)
  • interesant la prezentarea lui Matthew este că nu are slide-uri ci se conectează direct pe site-urile “exemplu”
  • YouTube, 10 ore de video încărcate în fiecare minut, “ridiculous amount of content”, deci – API, un demo simplu cu comentarii peste trailerul de la Assassin’s Creed
  • OpenSocial Foundation, proiectul va fi condus de comunitate şi nu de Google, vezi Shinding – Apache Foundation
  • nimic despre Google Code ?!?
  • întrebarea normală, când are Google de gând să “pună România pe hartă” în GoogleMaps, răspunsul este că “este în plan” şi “se va întâmpla mai repede decât credeţi”
  • cum face Google bani ? AdWords, Apps, versiuni premium la diferite produse şi servicii

Pauza de masă … and back !

Shane Caraveo/ActiveState, despre decizia de a deschide sursele platformei care susţine produsul lor Komodo:

  • ActiveState este un nume cunoscut pentru dezvoltatorii care utilizează software open-source, în special datorită distribuţiilor gratuite de Perl şi Python [n. aut.: excelente, le folosesc în mod curent]
  • Komodo este un mediu de programare construit peste un nucleu de la Mozilla, o parte din venitul companiei vine din comercializarea unei versiuni Pro
  • arată statistici interesante cu tendinţele de creştere în trafic şi in vânzări (!) odată cu apariţia versiunii gratuite şi apoi cu cea open-source
  • lessons learned: be open, listen to your supporters, live big – have a vision and a dream, fixează-ţi o ţintă ambiţioasă şi apoi lasă-te ghidat de comunitate, fii mereu transparent
  • … and stuff
  • planuri ambiţioase despre care Shane nu poate deocamdată vorbi (hei, unde este transparenţa ? :) ) dar poate in 6-9 luni … la anul dacă va mai fi invitat la Eliberatica … întrebări
  • companie de >30 de oameni când au decis să deschidă sursele platformei Komodo
  • săptămâna viitoare iese o versiune cu Aptana-like code assistance
  • deocamdată nu vor deschide total sursele IDE-ului Komodo, ci doar platforma

Dragoş Mănac/SNS despre RedHat şi modelul de afaceri bazat pe open-source:

  • scurtă prezentare SNS, destul de atipică, “nu e lucru uşor să faci bani din acest gen de consultanţă în România”
  • foarte mulţi “pozari” la Dragoş, văd toate “tunurile” în acţiune, pare să fie foarte popular pentru audienţa de astăzi
  • pe scurt despre modelul Red Hat, Fedora – platformă de dezvoltare, nesuportat, posibil instabil, poate cool
  • vrei enterprise ? Welcome to Red Hat Enterprise Linux, certificări, teste, partenariate şi alte nebunii, SNS este una dintre firmele care implementează
  • suportul tehnic vital pentru un produs enterprise, începând de la acces gratuit la knowledgebase şi apoi ajungând la email şi telefon
  • Dragoş recomandă CentOS pentru cei care “se mulţumesc cu totul gratuit”, respectiv “subscripţii” RHEL (aka abonamente) pentru cei care vor acces la suportul tehnic, acces la serviciu de training, Red Hat Network, certificări (“printre puţinele pe bune”)
  • “poveşti de succes”, în general în afara graniţelor României (“în Viena de exemplu se poate pentru că ei sunt mai speciali”), fiscul Franţei: JBoss, RHEL, şi a dat prea repede slide-ul :)
  • avantaje RHEL: licenţe permisive, preţ final al implementării mai mic decât cu alternative, respect al standardelor industriei, livrare de servicii “pe tipicul şi pe placul” corporaţiilor
  • cum faci mo’ney din open-source: consultanţă şi implementare (“ex. ERP – una dintre cele mai plictisitoare chestii – din lume”), customizare, dezvoltare de funcţionalităţi la comandă, documentaţie, training, suport, subscripţii, dar : think before you act
  • “e uşor să scrii cod de dragul de a scrie cod, e ceva mai greu să faci bani” [n. aut - aleluia !]
  • răspuns la una dintre întrebări: “Red Hat pe desktop nu este foarte interesant”
  • “dacă vrei să faci business open-source cuvântul cheie este business nu open-source”

David Ascher/Mozilla Foundation despre Mozilla Messaging:

  • adică Thunderbird, client gratuit de email [pentru cine nu ştia]
  • mi s-a părut mie sau e foarte bucuros că are ocazia să viziteze … Braşovul :)
  • Mozilla Foundation / Corporation / Messaging, structura organizaţională
  • MoFo/MoCo/MoMo :)
  • Messaging = email + RSS + IM + calendaring + VOIP + mobile + encryption + social networking + …
  • fie dezvoltate de Mozilla fie în colaborare cu parteneri (pro bono sau prin intermediul granturilor)
  • iconiţe simpatice …
  • răspuns la o întrebare: “nu vom implementa interop/calendaring cu Exchange în v3, nu dorim să atacăm piaţa business US” [n. aut. - punctul de vedere este un pic simplist, Exchange este un big hairy goal care ar fi trebuit atacat acum, Outlook nu poate fi detronat altfel]
  • alt răspuns: “nu există puncte unice de diferenţiere, Thunderbird îşi propune doar să fie mai bun decât clienţii de email existenţi” [n. aut. - mă aşteptam la un astfel de răspuns de la un reprezentant Microsoft, nu Mozilla Foundation]
  • altul: “problemele de trademark cu Ubuntu Debian nu vor fi rezolvate atâta vreme cât Ubuntu Debian nu distribuie o copie exactă a produsului, riscurile sunt altfel prea mari de asumat, vezi recenta problemă cu openssh
  • “sunt sceptic cu privire la integrarea cu PGP, trebuie să ne gândim şi la uzabilitate nu numai la funcţionalitate”
  • “calendaringul în Thunderbird nu concurează Google Calendar, ba chiar se va integra cu el, fiind practic un produs complementar”
  • N. aut. per total, sunt un pic sceptic cu privire la viitorul Thunderbird pe termen scurt, mi se pare că planurile lor denotă o lipsă de îndrăzneală necaracteristică unui proiect liber. Eu unul acasă nu mai folosesc, mă bazez doar pe webmail, iar la birou am Exchange deci … sunt un fost utilizator, din păcate. Să vedem dacă vor putea bate combo-ul Google Mail + Calendar + Talk, care este adversarul important pe zona de consumer pentru ca se pare că de tandemul Exchange-Outlook nu vor să se atingă.

OK. Mi se termină bateria (la fix, ultima prezentare). Mulţumesc încă o dată pentru invitaţie. Over and out …

Iată ce s-a intamplat in prima zi: dimineaţa şi după-amiaza.