Ultimul an a fost o perioadă foarte interesantă din punct de vedere profesional (având ca efect secundar și penuria de postări pe acest blog). Pentru că echipele mele au lucrat la Creative Cloud, probabil una dintre cele mai importante inițiative ale Adobe din ultimii ani, am constatat că trebuie să mă plimb foarte des prin alte sedii ale companiei, în special în California. Problema cu călătoritul frecvent în interes de muncă și în special dacă implică mersul cu avionul pe distanțe mari este că se transformă repede într-o rutină și apoi într-o simplă sursă de disconfort. Mai cu un sfat de la un coleg mai învățând din experiența personală am acumulat tot soiul de tips&tricks care-ar fi fost extrem de utile dacă le-aș fi știut în avans. Încep să le scriu pe blog din 2 motive: ca să le sistematizez pentru mine însumi și în speranța că un alt călător novice le va găsi la un moment dat utile.

Se dă așadar ipoteza: delegație în străinătate, pe o perioadă scurtă (tipic o săptămână) eventual peste ocean. Avem un itinerariu, un nume de hotel, un card și niscaiva diurnă. Cum procedăm?

Să omorâm niște copaci, zic

Sau măcar câteva tufișuri mai mici. Știu că trăim în epoca informației, a aifoanelor, ne ținem documentele în format electronic in the cloud; le accesăm cu mobile, laptopuri și tablete și ne bazăm că numele nostru este corect înregistrat în baza de date a companiei aeriene. Toate acestea sunt niște unelte minunate, care ne fac viața confortabilă dar care pot deveni destul de repede probleme majore. Gadgeturile se strică sau pot fi furate, bateriile se consumă, netul în roaming costă cât un organ și poate ai o literă diferită în pașaport față de ce e stocat în baza de date a companiei aeriene. Nu vrei să te confrunți cu aceste lucruri fără un plan de rezervă – așa încât printează tot:

  • Biletele de avion (vezi mai jos pentru check-in în avans)
  • Voucher pentru hotel
  • Adresa hotelului, numărul de telefon și harta împrejurimilor acestuia din Google Maps (primele 1-2 dăți după care le vei reține dacă mergi în același loc)
  • Toate numerele importante de telefon: de acasă, de la muncă, de la biroul din străinătate, ale oamenilor cu care trebuie să te întâlnești dacă mergi la o conferință și nu-i poți prinde în birou
  • Dacă ai deja programul făcut, imprimă-l
  • Dacă ai de facut prezentări, imprimă notele și copiază slide-urile pe un stick USB … sau chiar două (nu e din categoria hârtie, dar e la fel de folositor

Indiferent câte gadgeturi porți la centură, întotdeauna să ai la tine o agendă banală și 2-3 pixuri ori creioane. Just in case.

Check-in, musai online

Cam toate companiile aeriene, inclusiv low-cost, permit check-in online cu 24-72 de ore înainte de ora zborului (sau chiar mai mult, depinde de operator). Este bine să te conectezi cât mai repede posibil pentru a beneficia de cel mai important avantaj al check-in-ului online: selectarea locul dorit dintre cele rămase disponibile. Dacă nu ți-e clar ce înseamnă “loc mai bun în avion”, sunt mai multe site-uri care oferă informații de acest gen dar cel pe care-l recomand eu este SeatGuru. Înarmat cu numărul cursei, SeatGuru îți va spune care sunt cele mai confortabile locuri din avionul cu care urmează să zbori. Iar dacă acelea sunt ocupate, asigură-te măcar că stai la culoar ca să ai un pic mai mult loc de respirat – la fereastră lasă-i pe cei care merg prima oară pe acest traseu, să se bucure de eventuala priveliște. Mă adresez doar celor care circulă la clasele economice, pentru că la Business sau First e loc suficient de respirat…

Pe cursele transcontinentale există obiceiul ca operatorul aerian să permită rezervarea celor mai bune locuri cu mult înainte de a se deschide check-in-ul online, contra unei taxe. British Airways de exemplu taxează cu vreo 30 EUR acest “privilegiu”. Merită. La 11 ore de zbor dacă ai înălțimea peste 1.80 și ești mai corpolent (cazul meu) pentru doar un mic procent suplimentar din costul biletului poți să-ți întinzi picioarele, să ieși frecvent “la plimbare” fără a deranja pe nimeni și fără a te împiedica în catrafusele altora. Este o senzație excelentă să simți că sângele încă mai circulă prin membrele inferioare și să nu te trezești anchilozat ca o mumie. Recomand!

Evident și de această dată nu uita să imprimi biletul și nu te baza doar pe formularul electronic sau SMS-ul pe care unele companii aeriene îl trimit.

Atât pentru început – în partea a II-a facem bagajul. Va fi interesant.