Ok, acum că toate lucrurile au mers bine, am avut grijă să nu uit nici unul dintre articolele esențiale și am făcut checkin online, am respectat cele 3 reguli de aur ale bagajului (de mână!) – mă așez cât mai confortabil pe locul ales din avion (și nu stau foarte înghesuit, pentru că am avut grijă să rezerv online un loc la culoar sau într-o zonă cu spațiu mai mare). Întrebarea este: ce fac până aterizez?

Pentru cursele scurte până în 2-3 orele lucrurile sunt relativ simple. Totul se poate rezolva cu un pui de somn, o carte sau ceva mp3-uri (recomand podcasturi sau niscaiva audiobooks).

Dar dacă vorbim de 10-12 ore de zbor, lucrurile se schimbă radical. Orice detaliu incepe să conteze.

Îmbrăcăminte

Aici nu sunt prea multe de spus, o singură regulă trebuie respectată: îmbracă-te cât mai confortabil. E suficient să efectuezi o singură călătorie mai lungă într-o pereche de blugi (eventual un pic strâmți) ca să te înveți definitiv minte să faci alegeri lipsite de discernământ.  Și cealaltă extremă e destul de periculoasă, iar dacă dintr-o dorință extremă de confort îmbraci un trening, încearcă totuși să nu fie alb ori inscripționat YSL sau Hugo Boss…

Eu prefer o pereche de pantaloni din stofă cât mai moale și pentru partea de sus minim 3 straturi care pot fi date jos respectiv îmbrăcate ușor: tricou, cămașă și un pulover cu fermoar. Fermoarul e util la îmbrăcare respectiv dezbrăcare rapidă fără a trece prin faza ridicolă cu puloverul dat peste cap zbătându-te într-un loc îngust. Dacă v-ați întrebat vreodată la ce servesc puloverele cu fermoar, ei bine acestea servesc la menținerea demnității umane în avion…

De ce e atâtea pregătiri? Temperatura în hardughiile astea mari, în funcție de locul în care stai și de cât de bine merge sistemul de ventilație al lighioanei, este orice dar numai predictibilă nu. Am trecut prin toate extremele posibile: de la căldură intensă la aterizare de simțeam că îmi fumegă pielea până la un zbor cu un sistem de climatizare probabil defect care în unele momente îmi permitea să fac rotocoale de abur cu respirația (era vară, dar acolo sus deasupra norilor sunt cam -40 de grade deci nu-i de joacă). Sistemele care-ți suflă aer în țeastă au mai mult rolul de a deranja și nu un scop cu adevărat util, așadar este mult mai bine să te poți baza pe o piesă de vestimentație în plus sau în minus, ușor de “instalat” sau de scos.

Gadgeturi

Ajungem și la capitolul meu preferat: în avion gadgeturile se pot bucura de atenția noastră nedivizată. Mai mult, cred că avionul și aeroportul sunt printre puținele locuri în care o tabletă poate fi apreciată la adevărata ei valoare.

Atunci când există, in-flight entertainmentul nu poate face competiție serioasă. Pentru cei care nu au avut încă ocazia, imaginați-vă un notebook foarte lent dotat cu un ecran minuscul cu rezoluție ridicol de scăzută și cu touch rezistiv (de genul care trebuie apăsat puternic cu unghiile ca să “simtă” ceva). Încărcați acest notebook cu 1-2 filme mai noi și cu câteva zeci de vechituri pompos denumite “clasic” și veți obține ceva foarte apropiat de ceea ce companiile aeriene oferă în general călătorilor.

Eu nu reușesc să dorm “la comandă” în avion, astfel încât am mereu grijă să incarc tableta cu filme și mobilul cu podcasturi ori audiobooks. Ultima oară când am fost în California m-am abținut să urmăresc “Breaking Bad” special ca să mă pot uita în avion la aproape tot ce se difuzase din seria 4 (și dacă veni vorba, e un serial excepțional, recomand). Playerul meu preferat pe Android este QQplayer (gratuit, știe o sumedenie de formate – este dovada că și chinezii știu să facă software bunicel atunci când vor).

Pentru cei care pot citi în avion (eu nu pot) un Kindle sau o tabletă cu softurile necesare poate fi o alternativă bună. Pe Android, în afară de nelipsitul Amazon Kindle, recomand Aldiko Book Reader pentru cititul fișierelor în format epub și pdf cu FBReader ca alternativă decentă.

Accesorii

Nu înțeleg de ce companiile aeriene și-au dotat căștile cu un standard de conectare care le face greu de utilizat în afara avionului – îmi vine greu să cred că un om întreg la minte ar vrea vreodată să folosească acele dispozitive pentru a asculta ceva la ele. Calitatea audio este execrabilă, iar confortul sub orice critică – după câteva ore devin sursă de durere în toate punctele în care fac contact cu urechea sau pielea capului. Acele căști ar putea la o adică juca rolul unui instrument de tortură ceva mai soft, undeva între picătura chinezească și cleștele de smuls unghiile de la degete – dar pentru asta sigur nu are nevoie de conectare la o sursă audio.

Este așadar obligatoriu să ai căștile la tine în avion, și refuză-le pe cele oferite galant de stewardesă – nu vrei să ocupi spațiul vital cu gunoaie. Pentru a te conecta la sistemul audio al avionului ai nevoie de un adaptor simplu, care costă undeva la 3-4$ pe Amazon și 5-8$ în magazinele “de electronice” din aeroporturi:

Am văzut că sunt în mare vogă căștile cu atenuare activă de zgomot gen Bose QuietComfort 15 și Sennheiser PXC 450 dar mie mi se par prea scumpe. Poate nu călătoresc suficient de mult sau fiind olecuță mai surd decât media zgomotul avionului nu mă deranjează chiar atât de tare ca pe alții. Eu prefer căști normale in-ear (exemplu) care oferă o izolare destul de bună și au avantajul că dacă te apucă picoteala nu-i musai să le scoți de la ureche ca să-ți lași capul pe spătar.

Încă nu am întâlnit telefon mobil sau tabletă care să reziste unei utilizări intense de mai mult de câteva ore fără să i se termine bateria. Iar dacă la tabletă nu e o tragedie, este ceva mai trist să te trezești că ai o problemă într-un aeroport în celălalt capăt al lumii și nu poți suna pe nimeni. Poate că familia așteaptă de la tine un mesaj că ai ajuns cu bine. Poate că hotelul a încurcat ora la care trebuia trimis shuttle-ul. Poate că persoana care trebuia să te aștepte la aeroport este într-un ambuteiaj. Pentru că nu vrei să fii descoperit în astfel de cazuri dar și pentru că vrei să urmărești serialul până la capăt îți vei cumpăra o baterie externă, eu unul recomand ChargeBlock-ul de 8600 mAh (mai mult de 6 ori capacitatea tipică a bateriei unui smartphone). Când achiziționezi așa ceva e bine să urmărești câteva criterii simple:

  • Prezența unei ieșiri USB. Aceasta te va ajuta să alimentezi orice gadget care se încarcă printr-un cablu conectat la USB (cam orice în ziua de azi: iDevices, smartphone-uri, majoritatea tabletelor cu Android, cu excepția notabilă Motorola Xoom) și te va scuti de jongleriile cu diferite mufe.
  • Capacitate mai mare de 5000 mAh.
  • Indicator vizual de încărcare. Chiar dacă nu am reușit să descarc ChargeBlock-ul, apreciez că mă informează asupra stării bateriei și pot să întrerup distracția pentru a păstra energia necesară acelor câteva apeluri potențial urgente.
![](/static/wp-uploads/2011/12/chargeblock1.png "chargeblock")

Postul începe să capete proporții, așa încât mă opresc aici. Mulțumesc pentru răbdare dacă ai citit până aici și data viitoare promit că voi ataca ne-suculentul subiect al mâncării “de avion” sau poate voi povesti despre locul în care Iadul se intersectează cu biata noastră lume fragilă, și anume aeroportul din Los Angeles.