Domnii Ridderstrale și Nordstrom cred cu tărie în ideile pe care le descriu în “Funky business”. Ca dovadă, ei le aplică fără ezitare în modul de prezentare al cărții. Culori tari, titlu ciudat (“funky” în raoinul de cărți de management/leadership ?) și capetele rase ale autorilor ciocnindu-se (răcnind !) pe copertă. Când mi s-a spus că o să fie ușor de găsit în rafturi, nu mi-am imaginat că o să-mi sară în ochi la nici 20 de secunde după ce am intrat într-unul din marile magazine de profil bucureștene.

funky_business.jpg

Nu că ar avea foarte mare legătură cu muzica funk, dar bănuiesc că le trebuia un cuvânt care să intrige, să atragă, să susțină brandul. Pentru că domnii de pe copertă sunt deja purtători ai unui brand de experți în economia “funky” mulțumită căruia vând cărți, susțin conferințe și în general duc o viață confortabilă. Ceea ce face din ei primii beneficiari ai strategiilor descrise în “Funky Business”.

Este o carte din familia ajută-te singur”, spune unul dintre autori în prefață. Mai degrabă o carte din familia “treziți-vă”, aș spune eu. Treziți din reveria lor firmele românești în [deocamdată] expansiune a căror preocupare majoră este să “implementeze” clișeele corporatiste occidentale. Treziți firmele mici care au impresia ca unica deosebire între ele și liderii de piață – și deci singurul lucru care trebuie făcut – este badge-ul de la intrare, cravata obligatorie de luni până joi [vineri e zi casual] și bonurile de masă. Sigur, mă refer la o parte dintre firmele din IT cu care am venit direct sau indirect în contact dar bănuiesc că trendul este similar și în celelalte domenii. Creștem imitându-i pe cei mari, sau cel puțin așa vrem să credem. Așa sperăm, dar …

… speranțele de acest gen sunt false, pentru ca astăzi singura metodă de a crește este să fii “funky” spun Jonas și Kjell. Aplatizează ierarhia, fluidizeaz-o, organizează după proiecte nu după funcții, minimizează numărul de nivele pe care o idee trebuie să o parcurgă până la realizare. Întoarce fața la client dar fii pregătit să afli că uneori clientul habar nu are ce vrea cu adevărat de la tine. Monopolurile generaliste mor, traiască monopolurile de nișă: pregătește-te să ai azi 70% dintr-o nișă, pentru a o pierde mâine cand vei înhăța 90% din alt segment pe care brusc – poimâine – vei avea 10 concurenți ieșiși “din neant”. Emoțiile umane trebuie incluse în strategie dacă vrei să mai ai o șansă, managementul de tip Excel a murit și trebuie înlocuit cu “umanagement”. Lucrezi mai întâi cu oameni și deabia după aceea cu cifre…

Desigur, nici una dintre idei nu este fundamental nouă. Aceasta, cu atât mai mult cu cât cartea a apărut în 2003 deci traducerea ei în românește în 2007 este un pic tardivă. Dar, pentru a schimba anumite prejudecăți nu-i niciodată prea târziu. Abordarea proaspătă este modul în care colecția de idei/tendințe este îmbinată în ceea ce autorii descriu ca fiind compania “Funky Inc.”. Ce-i drept, suedezii nu au luxul lui Toffler de a scrie o carte care va fi valabilă vreme de decenii. Astăzi lucrurile se mișcă mult mai repede, poți să scrii despre un concept absolut inovator și până să apuce cartea să iasă de sub tipar [alt]cineva a pus deja conceptul în practică și a creat o piață – dar, hei, așa merg lucrurile în lumea “funky”.

Cine caută un ghid pas cu pas de management al afacerii se va înșela amarnic. “Funky business” este mai degrabă o colecție de idei, de trenduri, de constatări esențiale din lumea afacerilor de astăzi. Un zeitgeist, dacă vreți. Stilul lor este derutant la început: propoziții scurte, mitraliate, o rafală de idei una după alta. Dacă aveți curiozitatea de a arunca o privire peste surse – lăsați-o baltă, sunt 14 pagini de referințe din cele mai variate domenii, una pe rând, cateva sute în total. Nu e treabă deloc simplă să scrii o astfel de carte. Pe de altă parte, cititul este simplu și confortabil odată ce te-ai obișnuit cu ritmul foarte alert al propozițiilor. Chiar dacă la început pare puțin aridă (în special pentru un IT-ist pentru care trivia din domeniu este fumată de prin 2003, perioada când cartea a fost scrisă) “Funky Business” devine din ce în ce mai interesantă pe măsură ce înaintezi prin capitole. Da, se poate citi nonstop, back to back, rezervați-vă timp cât pentru aproape 300 de pagini și efectul final va fi similar cu al unui shot de tequila. Doar că în vreme ce tequila face detaliile să apară ușor încețoșate, “Funky Business” are efectul invers de a face lucrurile mai clare.

Singurul lucru pe care îl pot “reproșa” autorilor este că sunt suedezi deci obișnuiți cu un mediu de afaceri onest și transparent. Noțiuni precum “șpagă”, “favoritism”, “recompensarea incompetenței” nu apar în carte dar în România uneori te izbești de ele și faci cucuie. Cucuie vineții care ar fi dat destul de prost pe capetele impecabil rase ale celor doi profesori la școala de Economie din Stockholm.