Deja este de notorietate micul scandal iscat de Sorin Tudor de la trafic.ro. Acesta a anuntat pe blogul sau ca – intr-o saptamana – pe Internetul mioritic s-au inregistrat 3.5 milioane de vizitatori unici din Romania (dintr-un total de vreo 10.7 milioane la nivel global). Anterior (mai precis in noiembrie 2006) acelasi distins domn anunta senin ca 7 milioane de romani acceseaza Internetul in fiecare luna. Desigur, vorbim despre Internetul “cunoscut de trafic.ro”, dar cum pana una-alta ei sunt liderul de facto cvasi-monopolist pe statisticile Internet la noi, probabil ca rezultatele anuntate reflecta (sau ar trebui sa reflecte !) destul de bine situatia reala.

Lumea nu a intarziat sa-si puna intrebarea “de unde frate atata amar de diferenta” ? A discutat Vivi si a incercat sa ne abureasca Orlando. Sunt 2 explicatii care se vehiculeaza intens:

  • prima si cea mai putin plauzibila este ca o parte dintre internautii romani se conecteaza mai rar de o data pe saptamana. Am dubii foarte mari privitoare la aceasta afirmatie pentru ca nu avem de ce sa fim atat de atipici in comportament, ori nu-mi amintesc sa fi vazut nicaieri in studiile efectuate “afara” vreo distributie de acest gen. Nu vad de ce romanii ar fi mai “speciali” decat altii. Presupunand totusi prin absurd ca o majoritate dintre romani navigheaza foarte rar pe Internet, care este valoarea acestei audiente atipice pentru publicitatea online ? Aproape de zero. Iata-ne asadar din nou in casuta de start. Mai dam o data cu zarul:
  • a doua povestioara este mai interesanta si se refera la faptul ca statisticile bazate pe cookies, mici secvente de date pe care serverul Internet le stocheaza pe PC-ul vizitatorului, sunt in mod inerent eronate. Aceasta, din cauza ca un procentaj important de internauti fie sterg din proprie initiativa cookies-urile, fie sunt victime inocente ale unui default mai straniu la cate un software antispyware sau ale unui administrator de retea nazist care a programat stergerea automata a istoricului si a cookies-urilor. Cica “se practica la firme mari”. Poanta asta din urma este ridicola, dar fie, o acceptam de dragul argumentului. Ca om care m-am izbit, cu multiple alte ocazii, de snoava cu cookie-urile care “dispar”, pot sa confirm ca nu este chiar o inventie. Si nu este deloc noua. Buzz-ul maxim in industrie a fost prin perioada primavara-vara 2005 cand diverse firme au publicat studii care sustin ca un numar important de utilizatori sterg sau refuza sistematic cookie-urile. Incepand cu gigantul JupiterMedia si trecand prin advertiseri precum BURST! Media, s-au avansat tot felul de procente interesante, sumarizate intr-un tabelas frumos intr-un articol mai vechi de pe MarketingVox:

cookie_deletion_chart.jpg

Procentele avansate de diferitele studii au variat salbatic intre 10 si peste 50%. In plus, tabelul de mai sus nu explica o diferenta majora intre rezultatele saptamanale si cele lunare, pentru ca durata medie reala intre doua curatari de cookie-uri depaseste semnificativ o luna. Poate, intre timp, internautii sa fi devenit mai vigilenti sau operatiunile de curatare sunt mai bine automatizate de diversele softuri de pe piata.

Sau, nu. Eu am o alta explicatie, mult mai simpla. Si mai clara. Anume:

Intre noiembrie 2006 (7 milioane/luna) si martie 2007 (3.5 milioane/saptamana) trafic.ro a schimbat metodologia de masurare. Precizeaza foarte clar Sorin Tudor pe blogul lui :

Datele au fost calculate pe baza numarului de vizitatori absolut unici, statistica implementata de Trafic.ro in data de 1 martie 2007

Cu alte cuvinte, se masoara ALTCEVA (mai realist) decat in noiembrie anul trecut. Pai nu, din moment ce omul spune ca s-a implementat pe 1 martie ? Asadar, este normal sa se obtina alt rezultat. Probabil ca la sfarsitul lunii cifra va fi ceva mai mare de 3.5 milioane, dar substantial mai mica decat 7 milioane. Fara povesti cu administratori de sistem fascisti, cu agricultori care se conecteaza la net o data pe trimestru sau cu antivirusii care se hranesc de capul lor cu cookies. Lasati povestile.

PS: Pe blogul lui Sorin Tudor comenteaza Ionut, tot Tudor, tot de la Netbridge. El il contrazice pe Sorin : “e aceeasi metodologie“. Cine are dreptate, pana la urma ? Probabil Evenimentul Zilei, care transeaza scurt: 3.5 milioane de romani pe net.