În seara zilei de 10 octombrie am asistat la o conferință unde nu am plătit o căciulă de bani, nu am cărat cărți de vizită prin buzunare, am chiulit mai multe reprize de câteva minuțele fără să se uite nimeni urât la mine, am vorbit la telefon ba chiar am și lucrat nițel la un proiect în timp ce prezentările se derulau. Este bineînțeles Flex Camp organizat de Adobe România, care are deja mai multe ecouri pe blogurile geekșilor și la care mi-am “asumat luxul” de a asista online, la un soi de “transmisie în direct” via Adobe Connect. Connect care m-a lăsat de vreo 2 ori fără sonor, dar poate era de vină UPC-ul și al lor mirobolant Internet prin cablu. Cum era și firesc, am aflat despre toate noile produse Adobe recent lansate, toate bune și frumoase dar Action Script [3, sau 4, sau x] “limbajul de programare al viitorului” ? Ne mai gândim.

flex_camp.jpg

Ok, una peste alta, prezentatori în vervă, subiecte interesante toate (minus pimpingul la Seesmic, come on), deși cel care mi-a plăcut cel mai tare [programare pentru SOA în Flex] [și care m-a convins să descarc IDE-ul de Flex 3 cu toate că la 3 zile după nici măcar nu am apucat să-l instalez] n-/a fost votat ca fiind cel mai anost. Asta e, nu toți știm ce-i bun în viață, spune un om o glumă bună și gata ne simțim obligați să dăm cu mouse-ul în dreptul prezentării :D

Ca și concluzie, cred că acești domni de la Adobe sunt hotărâși să aibă un cuvânt foarte solid de spus în dezvoltarea de aplicații Internet și mixte (cu componentă de desktop) în următorii ani (via Flex și Air), cum s-ar spune they’re on to something big. Sigur, este doar un început, mai e mult până departe și să nu uităm problema zic eu majoră pentru orice site scris în Flash/Flex care se adreseaza unui public generalist: indexarea conținutului de către Google (& alte motoare de căutare). știu că la Flex există soluția cu expunerea mxml spre roboți și s-a discutat fugitiv și la Wurbe 2 despre acest subiect. Dar, atâta vreme cât analizele motoarelor de cautare pun pondere mare pe semantica tipică de HTML (headere, liste, tabele, labeluri) între 2 site-uri cu același conținut, unul scris în HTML și celălalt în Flex (chiar și cu inserții pe alocuri de HTML pour la bonne bouche), primul va fi plasat mult mai bine la căutări. Aceasta, mai ales dacă este optimizat cu grijă, lucru care deja a devenit elementar în HTML. Evident, site-ul pe Flex în cele mai multe cazuri fiind mult mai dinamic și mai plăcut vizual. Ei, dacă totul ar fi ușor și banal probabil că adobiștii s-ar plictisi cumplit. Dan Crow de la Google zicea un basm despre indexarea Flash, dar faza era prin martie și cum până acum este tot niet am senzația că acest subiect nu constituie o prioritate pentru firma din Mountain View. Că tot vorbim de Google, a stat cu noi pe gard la spart semințe și Vivi, care a pus niște întrebări … incomode via Connect. Cred că incomode. Până la urmă, se pare că i-a plăcut și lui Flex Camp.

UPDATE: “ce dr* este Flexul ?” mă întreabă pe mail un amic mai puțin tehnic. Ok, Flex este de fapt o tehnologie acompaniată de un mediu de programare pentru a realiza site-uri interactive scrise în Flash. Da, acel Flash în care sunt făcute tot soiul de filmulețe, jocuri și [nu în ultimul rând] reclame enervante care îți acoperă uneori tot ecranul. Acel Flash în care vezi filmele de pe YouTube sau Trilu. Nu-s eu de vină că nu explic ci tu că ai citit în ciuda avertismentului din titlu.