Articolul despre care va vorbesc se gaseste la sectiunea IT&C pe site-ul Bloombiz si este intitulat “Primul magazin romanesc online cu produse pentru sistemul de telefonie prin internet“. Materialul cu pricina are mai multe bube decat un sobolan scapat intr-un butoi cu dioxina toxica. Sa vedem care sunt simptomele :

noskype.gif

In primul rand, se afirma sus si raspicat firma xxx a lansat primul magazin romanesc online de produse de comunicatii, in special compatibile si aplicatii ale sistemului de telefonie pe internet Skype. Functioneaza la ora actuala destule magazine online de electronice si hardware pe netul romanesc. Majoritatea au in catalog si switch-uri, placi de retea, terminale telefonice sau chiar VOIP. Este deci exagerat sa spui ca asistam la o premiera. In al doilea rand, site-ul exista din 2005 si de o buna bucata de vreme poti comanda de pe el produse (ca nu a avut trafic pana acum nu este de mirare, nefiind deloc optimizat). Ca si lovitura de gratie, telefonul compatibil Skype WiFi fabricat de SMC la care face aluzie articolul de pe Bloombiz, nu se poate cumpara de pe site-ul caruia i se face reclama. De fapt, cautand unul din termenii Skype sau SMC pe acel site veti da peste urmatorul mirific rezultat:

nusproduse.gif

Nimic. Nada. Nilch. Ok, si-atunci care este scopul articolului de pe Bloombiză Foarte simplu: publicitate mascata. In corpul materialului se strecoara fara abilitate nu mai putin de 3 link-uri, toate spre prima pagina a “magazinului online” de la Net-Com. Corpul articolului pare compus stangace cu copy/paste. Cireasa de pe tort, in singurul text care pare original din final, autorul azvarle pe site fragmente din interviul lui Marius Ghenea de pe Podio, evident fara a cita sursa.

Nu putem incheia fara sfaturile de rigoare 3 reguli pentru o reclama mascata eficienta :

  1. Regula de plauzibilitate. Nu anuntati fapte inexistente. Verificati ceea ce afirmati. Daca-i musai : fiti vagi, plasati actiunea in viitor (“va lansa”/”va oferi”/”pregateste oferta speciala de sarbatori”), aruncati pisica la client. Nu va sfiiti sa plasati numarul de telefon al clientului pentru cei care doresc mai multe detalii, fireste cu acordul lui.
  2. Regula de linking. Linking-ul insistent este dubios. Nu linkati mai mult de 2 (doua) ori per articol si anume o data in rezumatul acestuia daca formatul permite si o data in corp. De ce in rezumat ? Simplu, pentru ca linkul sa apara in agregatoare, pe site-urile si blogurile care vor prelua eventual stirea, etc. Nu linkati spre aceeasi pagina – in cazul unui magazin virtual trimiteti spre pagina de intrare si o pagina de produs sau categorie de produse. Mare atentie la cuvintele folosite in linkuri, pentru ca acestea vor fi considerate de motoarele de cautare ca si reprezentative pentru acel site. In exemplul de mai sus avem cuvintele “site-ul companiei/site-ului/portalul”. Sunt ele oare relevante pentru un magazin online de produse de telecomunicatii ? In nici un caz. Ar fi trebuit utilizate sintagme compuse care sa cuprinda minim un termen tehnic, cat si unul dintre cuvintele “magazin/oferta/produse”.
  3. Regula de continut. De folosit texte de umplutura culese aiurea, la asta se pricepe si un crawler automat – care nu vrea la sfarsitul lunii un salariu. Un articol de reclama mascata ramane un articol adevarat si trebuie tratat cu aceeasi seriozitate, mai ales ca in principiu el aduce mai multi bani decat un articol “real”.

Si ca sa aflam totusi care e povestea cu telefoanele Skype in Romania, le dau celor interesati un hint. Telefonul compatibil Skype USRobotics 9600 e drept nu WiFi ci cu conectare USB, se poate achizitiona la pretul de 139 de RON de pe magazinul online al unuia dintre cei 3 mai retaileri de electronice din Romania. Stiu ca inca de prin august acest produs s-a putut cumpara. Astept totusi un importator care sa aduca telefoane Skype cu conectare WiFi (UPDATE: conform comentariilor, Philips aduce deja acest gen de terminale Skype in Romania). Daca apare vreun retailer care vinde asa ceva, promit un articol de reclama mascata pe un blog de profil in schimbul unui sample … Glumesc, evident.

Va reamintesc ca imi puteti trimite sugestii, critici, semnalarea aparitiei de noi site-uri, pe adresa adrian.spinei [at] gmail.com. Va promit ca stiu sa scriu si de bine.