Semnaleaza TechCrunch.fr și Nouvel Observateur care ne spun că lipsa anunțului oficial de la Apple Expo 2007 din Paris nu este o abilă manevră de marketing, ci rezultatul unor neînțelegeri majore între fabricantul american și operatorul de telefonie francez.

iphonesj.jpg

Scurtă recapitulare. Apple vor să “reinventeze” modul în care se comercializează telefoanele mobile. Până acum, formula era relativ simplă, un mobil are un preț “integral” fără abonament și un preț redus cu abonament. Astfel, operatorii de telefonie mobilă subsidiază prețul aparatelor, recuperând ulterior investiția din profiturile abonamentelor. În general, modelele pot fi distribuite de toți operatorii și de toate magazinele de profil existând o mișcare concurențială solidă care trage prețurile în jos, acestea variind puternic chiar în intervale scurte de doar câteva luni. Ei bine, nu. Think different

Apple comercializează mobilul prin câte un operator anume care are monopol pe iPhone în câte o țară sau grup de țări. Acesta decide în ce magazine, și numai în acestea, se poate comercializa iPhone-ul. Pre?ul iPhone-ului este unic pe țara respectivă, dictat de Apple, și nu conține subsidii ci este prețul integral. Valabilitatea lui este “cât vrea mușchiul lui Apple”. Asta explică marjele babane și modul în care Jobs a castrat 200$ din prețul original al iPhone-ului fără să-i tresară nici măcar o sprânceană, un metatarsian, ceva.

Lucrurile sunt și mai întortocheate. Operatorii oferă iPhone numai cu un abonament pe 2 ani, dar nu la alegere, este îndeobște o formulă scumpă de abonament care include și trafic de date. Această strategie este coordonată tot cu Apple, care “taxează” veniturile obținute pe aceste abonamente. În general procentajele sunt secrete dar zvonurile merg de la un “modest” 10% cu Orange până la un absurd 40% care se zvonește c-ar fi fost obăinut de la operatorul britanic O2.

În acest fel iPhone devine găina cu ouă de aur, care va alimenta continuu trezoreria lui Apple. De fapt, cugetând un pic, găinile sunt de fapt clienții care 1) plătim gadgetul la prețul full și 2) contribuim lunar la profitul a 2 companii, nu doar una ca până acum. Nu, nu este un business iscusit, ci o demonstrație clară de lăcomie.

Pericolul cel mare este că dacă manevra se dovedește a fi aducătoare de profit pe termen lung, alte companii vor merge pe drumul deja bătătorit de Apple, probabil cu modelele de high end. Aceasta înseamnă că telefoanele noi și bine dotate vor fi mai scumpe și se vor vinde doar cu abonamente, și anume abonamente scumpe. Este unul dintre motivele pentru care cred că iPhone este un produs blestemat care ar face bine să moară cât mai repede. Evident, asta nu o să se întâmple pentru că în același timp, cu toate defectele lui, este un telefon foarte reușit cu interfață revoluționară. Que faire ?

Of, of, domnule Jobs …

UPDATE: aflu tot de pe TechCrunch, din comentarii. Legislația franceză regularizează “vânzarea legată” specificând că dacă vinzi două produse la pachet, acestea ar trebui vândute și separat. Achiziția la pachet ar trebui să faca obiectul unei reduceri, dar cum la iPhone nu există subvenții … Mai mult, legislatorii francezi au în curs o lege care propune diminuarea perioadei maxime de blocare a unui abonament la un operator de telefonie mobilă de la 2 la un an. În atari condiții, zvonul este că Apple a urcat procentajul de venituri de la 10% la 30% [din toate tipurile de comunicații sau numai pe transferul de date, înca nu-mi este clar], ceea ce normal că i-a burzuluit imediat pe francezi. Va urma, Franța este o piață prea mare ca să-și permită să o rateze.