android_captura_emulator_mobil.jpg

Versiunea preliminară a platformei de software pentru telefoane mobile
Android se găsește[la dispoziția doritorilor,
descărcabilă](http://code.google.com/android/download.html) pentru una
din platformele Windows, Linux i386 sau Mac OS X Intel. După cum mă
așteptam, SDK-ul este scris in Java și însoțit de un modul pentru
dezvoltare pe Eclipse, IDE-ul preferat al celor de la Google (și în
general al tuturor celor care nu sunt legați la mâini cu cătușele de
catifea fabricate de Microsoft). Browserul este pe bază de WebKit v522+
(cum bine presupunea Andrei în comentarii la precedentul meu articol),
iar emulatorul reacționează la click pe ecran deci înglobează
funcționalitate de ecran tactil. Culmea ironiei, YouTube nu funcționează
versiunea mobilă provoacă o eroare iar cea fully-fledged mă trimite la site-ul Adobe care mă servește naiv cu package-ul de Flash pentru Linux x86 (probabil citind semnătura browserului unde apare cuvântul “Linux”). CSS-ul este implementat la un minim decent, dar JavaScript-ul nu prea – de exemplu, Google Mail (versiunea full) nu poate fi folosit. O grijă deosebită pare să fi acordat Google graficii, începând cu o bogată colecție de widgets (componente) de tot soiul și culminând cu suport pentru accelerare 3D cu o mini-implementare de OpenGL (umblă vorba că ar exista deja o versiune de Quake pe Android, dar eu nu am găsit-o). Kernelul este un Linux, iar aplicațiile sunt Java pe o mașină virtuală botezată Dalvik (numele unui sătuc din Islanda ?) – asemănările cu Java Mobile Edition sunt în general intâmplătoare, iar sistemul de ferestre și widgeturi nu are nici o treabă cu awt/swing sau swt. Reamintesc că Sun nu face parte din Open Handset Alliance…

android_eclipse_editor.jpg

Pentru a motiva dezvoltatorii ca să dedice timp platformei Android înainte ca telefoanele mobile să apară efectiv – deci înainte ca posibilitățile reale de monetizare să existe – Google pune la bătaie 10 milioane de dolari sub forma a 70 de premii în bani având valori între 25.000 și 275.000 de dolari. Asta ar trebui să creeze oarece entuziasm – este un buget de 100 de ori mai mare decât alocă de obicei Nokia pentru concursurile de creașie de aplicații pe Symbian. Cine nu ar pune la bătaie câteva … seri, weekenduri … până prin martie 2008, ca să înfulece o parte din plăcintă ? Asta, ca să nu mai pomenesc de firmele specializate în dezvoltarea de softuri pentru telefoane, pentru care un astfel de premiu ar fi o excelentă ocazie de a-și mai face nițel PR de calitate.

În ceea ce mă privește, premiile sunt poate cam greu de atins la cât timp am eu disponibil ca să dedic și la experiența mea mai mult decât sumară în aplicații pe telefonul mobil, dar măcar în următoarele câteva ore știu cu ce mă joc … ei bine cu codul, pentru că Android la ora actuală nu oferă alte aplicații în afară de un browser destul de timid, demult fumatul GoogleMaps, o agendă și un log de convorbiri extrasimplu. Forăa Androidului stă deocamdată în potențialul său de platformă deschisă și în portofelul bine burdușit.

Primele mobile compatibile vor apare teoretic în vara lui 2008.