44.6 …

… miliarde de dolari oferite de Microsoft pentru controlul Yahoo. In textul anuntului, Ballmer vorbeste de o firma dominanta pe piata advertisingului online. Aceasta este – desigur – Google. Iata cum Google devin involuntar dovada cea mai buna a Microsoft ca prin preluarea Yahoo nu se intra sub incidenta legilor antitrust americane sau a legilor similare europene privind practicile anticoncurentiale. De fapt, ar spune probabil Ballmer daca ar fi intrebat, Microsoft protejeaza piata de pericolul unui jucator ultra-dominant. Este o intorsatura ironica, gigantul din Redmond aparand interesele celor multi si nevoiasi in fata taifunului Google.

Daca-si imagineaza cineva ca preluarea nu se va face, se inseala. Microsoft au in vistierie suficienti bani cat sa mareasca miza de mai multe ori in cazul unor (putin probabile) contraoferte. Yahoo sunt pe o panta descendenta de ceva vreme, dovada scaderea cursului actiunilor si anuntul recent al concedierilor. Preluarile din ultimii ani in loc sa-i intareasca, i-au transformat intr-o organizatie mult prea eterogena unde culturi diferite se intalnesc intr-o uniune putin probabila. Oferta Microsoft pica la tanc. Redmonzii au o cultura corporatista foarte solida si vor pune un pic de ordine in mini-haosul care domneste probabil la ora actuala in Yahoo. Mai greu va fi cu integrarea tehnica a diferitelor platforme/aplicatii/site-uri, pastila va fi amara si foarte greu de inghitit intr-un interval rezonabil de timp. Sper ca Microsoft sa nu o dea in bara pentru ca atunci Internetul va fi practic stapanit de o singura firma. De la “do no evil” pana la “interese de business” e un pas usor de facut, pe un orizont de 10-15 de ani. Larry si Serghey nu vor fi factorii de decizie la Google o vesnicie, viitorul ne poate rezerva orice.

Daca tot am adus vorba de Google, David Drummond (SVP, Chief Legal Officer) a postat pe Internet prima reactie. “Ar putea oare Microsoft sa aplice Internetului acceasi influenta nepotrivita si ilegala cu care a castigat dominanta pe piata PC-urilor ?” intreaba retoric dl. Drummond. Cum anume ar putea Microsoft sa-si “extinda” practicile neconcurentiale prin achizitia Yahoo, este mai putin clar. Live este deja motor de cautare favorit la instalare in Internet Explorer. MSN Messenger vine in kitul sistemului de operare. Hotmail este banal de integrat cu Outlook si procedura este descrisa cu lux de amanunte in documentatia Outlook, care vine cu sistemul de operare. Ce lucruri infricosatoare mai raman de facut ? Noua versiune de Yahoo Mail o sa functioneze in sfarsit decent, fie si doar pe Internet Explorer ? Vor reduce din spamul care poleaza Yahoo Messenger ? Ce alte schimbari cumplite ne pregateste partea intunecata a fortei ?

In aceeasi nota sarcastica, del.icio.us si Flickr se trezesc peste noapte sub umbrela Microsoft. Cred ca fondatorii te-ar fi luat drept nebun daca le spuneai asa ceva acum 2-3 ani. Asta apropos de intorsaturi neasteptate.

Nu pot incheia fara a cita Hotnews-ul care sustine ca Jobs ar fi interesat de preluarea Yahoo. Mi se pare putin probabil. Steve Jobs este un tip prudent care nu-si pune lanturi doar de dragul de a-i incurca planurile amicului Gates (banuit de unii ca ar fi cappo di tutti cappi in “dosarul” Yahoo). Si oricum nu are de unde scoate la ora actuala 45 de miliarde (Love is in the air / Every moment, every sound …).